Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

Kom helpen bij de paddentrek in het Kuinderbos

Ieder jaar organiseert Staatsbosbeheer een paddentrek in het Kuinderbos. Zo’n 500 basisschoolleerlingen komen de natuur dan een handje helpen door de padden en kikkers veilig over te zetten naar de Kuinderplas. Voor het begeleiden van deze nuttige, leuke en leerzame activiteit zijn vrijwilligers nodig. Kom jij helpen?

Hoe gaat de paddentrek in zijn werk

• Van tevoren wordt een schema gemaakt van de scholen die zich hebben aangemeld en de begeleidende vrijwilligers op basis van beschikbaarheid.
  • Op de aangegeven dag meldt de school zich om 09:00 uur bij de werkschuur aan de Hopweg 21 in Bant. De vrijwilliger vangt samen met 1 of 2 begeleiders vanuit Staatsbosbeheer de school op. Jij verzorgt voor de kinderen een presentatie over de kikkers en padden en je legt uit wat de bedoeling is.
  • Daarna ga je met …

Hoe gaat de paddentrek in zijn werk

• Daarna ga je met de kinderen en de begeleiders van Staatsbosbeheer op pad. Langs de paddenschermen aan de Hopweg en Schoterweg zijn om de zoveel meter kokers ingegraven waarin de padden zitten. De klas wordt in groepjes opgesplitst en gaan steeds om en om langs de kokers op de padden en kikkers eruit te halen.
  • De padden en kikkers worden in emmers gedaan en aan het eind van de route langs de schermen wordt er naar de Kuinderplas gelopen waar de padden en kikkers worden uitgezet.
  • De route is ongeveer 4 km.
  • Je bent rond 11:00-11:30 uur terug bij de werkschuur.

Profiel

De paddentrek begint in februari/begin maart (afhankelijk van de temperatuur) en gaat door tot uiterlijk half april. Vanaf 1 maart helpen de schoolkinderen mee. Als vrijwilliger word je ingewerkt en desgewenst begeleid door iemand van Staatbosbeheer. Ben jij 1 of meerdere doordeweekse ochtenden per week in deze periode beschikbaar én heb je affiniteit met padden en kikkers? Meld je dan nu aan.

Aanmelden

Voor meer informatie of om je als vrijwilliger aan te melden, neem je contact op met boswachter Harco Bergman via h.bergman@staatsbosbeheer.nl of 06-54957406.

Kuinderbos
Hopweg 21